-->

lördag 15 oktober 2011

Vilken härlig dag!

Äntligen fickWilma ha sitt flickkalas! Hon började vänta på gästerna redan från arla morgonstund :).
...W hjälpte mig med dukningen

...Självklart skulle men duscha med nya prinsessduschcremen


Själv unnade jag mig lite nytt till hemmet idag. I Kronoby är vi så lyckligt lottade att vi har en egen underbar affär där man säljer massa underbara saker. Vill göra lite smygreklam för Kronoby Blom & Present. Har ni vägarna förbi, kika in där! Jag garanterar att ni kommer ut med något nytt till era hem :). Detta var vad jag inhandlade:
...Tavla med text som jag tycker passar in på både Ralf & mig :)

...Kuddfordral med text om blomsterspråket. Även andra kudden från nämnda affär
Men såhär vackra är kuddarna nu, efter att min lilla Bokmal lagt sig tillrätta :):
... Min gulliga bokmal


Ralf håller på och läser denna bok, som jag köpte åt honom i födelsedagspresent. Jag tror han är klar med den nu, så jag ska sno åt mig den, för den verkar himla intressant.
...Maria Åkerblom - sändebudet med makt över liv och död av Gustav Björkstrand


Ralf refererar: Maria Åkerblom - sändebudet med makt över liv och död (Gustav Björkstrand 2011) handlar om en dvalapredikant och rörelsen som bildades runt henne. Under 1920-talet var rörelsen aktiv i både Gamlakarleby och Terjärv, för att senare efter bl.a. rättegångar koncentreras till Helsingfors.

Speciellt inressant är Maria Åkerblom från första början fick folk övertygade om att hon är en Guds profet.  Även efter kriminalitet, fängelsestraff, och att anhängarna förlorade all sin egendom kunde Maria Åkerblom hålla uppe sin "sekt" ända till livets slut.

Boken är faktabaserad och verkar grunda sig på vetenskapliga iakttagelser snarare än författarens egna religiösa övertygelse. Detta är en sak som Ralf ser som trovärdig. Han rekommenderar alltså er alla att läsa denna bok! Många har säkert hört om denna Maria av mormödrar etc. och kanske t.o.m. har släktingar som varit involverade i rörelsen.
Trevliga lässtunder och God Afton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar