-->

tisdag 27 december 2011

Om drömmar

Min blogg har legat på is ett tag. Det är lite självvalt, eftersom jag innan julen hade en väldigt mörk period. Jag känner dock att det börjar ljusna mer och mer. Jag är fortfarande inte helt framme, och jag tänker inte ropa hej före jag är över bäcken, men jag försöker att tänka framåt, och jag lär mig mer och mer om mig själv för var dag som går. En sak jag försökt att jobba med är mina drömmar. Tidigare kunde jag vakna arg och ledsen efter att ha drömt om någonting obehagligt eller otäckt. Jag frågade mig själv "varför i h*lvete måste jag drömma om sånt jag helst av allt vill förtränga/glömma?"

En vän rekommenderade mig att läsa tidningen "Nära". I numret jag fick råkade temat "Drömmar" vara på tapeten, och jag läset med stor iver vad som skrevs. Man hade bl.a. gjort en artikel om drömterapeut Agneta Oreheim. Jag kommer att citera några stycken ur artikeln, som iallafall gav mig en ny syn på drömmar och deras betydelse.

"Det är drömmarna som får oss att vakna till liv, förstå oss själva och hitta alla de sidor som finns inom oss. Ibland väl dolda, och inte altid så smickrande när de väl blir synliga för oss. Men när vi finner dem, då får vi ett bra verktyg att jobba med."

"Alla drömmar vill oss väl. Det gäller även mardrömmarna. Så välkomna dem! Våra drömmar hjälper oss att hela något inom oss. Därför behöver vi även de obehagliga drömmarna."

"Hela 90-95% av de drömfigurer vi möter, står för sidor hos oss själva. Det är skuggfigurer, projicerade av vårt undermedvetna"

"Nattdrömmen ger oss ett budskap, men det är inte alltid vi kan ta in och förstå detta budskap. Men då kan vi ta det med oss in i vår dagliga verksamhet. Istället för att negligera de budskap vi fått, kan vi försöka ta tag i dem. För gör vi inte det, kan det som tynger oss och som vårt undermedvetna försöker säga oss, bli ett tema för hela vårt liv, vi finner aldrig en förändring. Vi kan aldrig fly från oss själva! Vi kan aldrig springa ifrån det i vårt liv som vi måste ta hand om!"

"Återkommande drömmar, och då är det ofta mardrömmar det handlar om, går inte att bli kvitt för att vi försöker nonchalera dem. För de kommer tillbaka om och om igen, dessutom med allt större kraft, ända tills vi orkar, vågar och vill ta till oss det budskap de vill ge oss.
-I mardrömmarna springer vi ofta ifrån något, säger Agneta. Det kan vara monster eller otäcka gubbar. Men det är alltid en sida hos oss själva som vi flyr ifrån. Det kan vara viktigt att tänka på."

Intressant, tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar